RSS
Container Icon

RAHSIA PERANGAI ADIK-BERADIK

Anak Sulung

Anak sulung merupakan cahaya mata pertama di dalam keluarga dan menjadi tumpuan kasih sayang dan perhatian ibu bapa. sehinggalah kedatangan adik baru. Namun apabila mereka meningkat remaja, mereka lebih pandai membawa diri masing-masing dan sanggup berkorban demi demi adik-adik.

Ciri-ciri yang ada pada mereka ialah :
-anak sulung dikaitkan dengan sikap pelindung, suka bertolak ansur, serta ego.
-sering berjaya dalam hidup.
-lebih pandai mengambil hati orang tua.
-mempunyai nilai tanggung jawab yang tinggi.

Anak Tengah

Biasanya anak tengah lebih pelik sedikit dari anak-anak yang lain. Mereka lebih gemar berdikari dan membuat hal sendiri. ini kerana mereka adalah antara yang paling kurang ‘favourite’ di kalangan adik-beradik yang lain. Seringkali mereka juga teras terpinggir. Dalam banyak hal mereka merasakan diri mereka dipaksa untuk mengalah kepada si sulung atau si bongsu. Sebab itu di kalangan mereka juga kadangkala mudah dilanda tekanan. Oleh itu, anak tengah juga cuba untuk melakukan yang terbaik bagi diri mereka tanpa mengharapkan bantuan orang lain.

Ciri-ciri yang ada pada mereka ialah :

-lebih berdikari berbanding dengan si sulung atau adik beradik yang lain.
-lebih percaya dengan keyakinan sendiri.
-suka mencuri perhatian dengan cara tersendiri.
-sering merasakan diri mereka terpinggir.
terlalu mengalah

Anak Bongsu

Mendengar ungkapan anak bongsu saja cukup memadai untuk membuat tafsiran bagaimanakah sikap anak bongsu. Mereka sering digambarkan sebagai seorang yang manja dan besar kepala dan mahukan orang lain mengikut kehendak mereka sahaja. Mereka perlukan orang lain untuk melakukan apa saja dalam hidup. Sering dikatakan mereka kurang berjaya dalam hidup memandangkan sikap ketidakpercaya ibu bapa terhadap mereka. Biarpun mereka berjaya namun sikap ibu bapa sendiri membuatkan hidup mereka terbatas. Mungkin ibu bapa sentiasa berasakan anak bongsu memerlukan perlindungan mereka buat selama-lamanya.

Ciri-ciri yang ada pada mereka ialah :
-happy go-lucky dan yakin diri.
-manja.
-berkeinginan dan bercita-cita tinggi.
-sukar membuat keputusan sendiri.


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

33 comments:

Acik Riotaro said...

acik bkn bongsu dlm fmly..
kedua bongsu.. tp adik lelaki..
tp leh di kira acik neh ank bongsu pmpuan la lam famliy..
ade juga benarnya..mak ngan abh mcm tak percya acik leh jaga dri sndri.. ssh nk bg acik pg mn2 sowg2 walaupn acik dh sllu pg sesuatu tmpt tu..

Crack said...

Saya anak bongsu, urm...ya jugak, ada jugak benarnya, ada jugak yang tak berapa kena. Hehe

Ratu Hatiku said...

Saya anak sulung.... ada yg betul ada yg x... hehehe..
Salam kenal..tq follow blog saya.. Saya follow balik :D

zookdee said...

Yang penting dalam satu keluarga harus saling hormat menghormati dan saling bantu membantu agar tercipta nya keluarga yang harmonis,,

s h a said...

saya anak tengah.hehe.banyak yg btol kot.memang selalu berdikari je.pastu tarik perhatian buat mcm2.hehehe.

saifudin said...

kunjungan gan , bagi-bagi motivasi
semoga menjadi semangat .. :)
Ingatlah selalu bahwa tekad Anda untuk sukses lebih penting daripada yang lainnya.

Misz Fazie said...

setuju betul pasal anak tengah tu. selalu rase terpinggir jek. hehe :)

Fatin Nabila said...

saya anak ke-3.. so kiranye anak tgh la kan?

Mat Jo said...

mat jo pasrah je sebab mat jo anak tengah, ahaks,
pelik ek, memang mat jo perangai pelik pun

Tinta Lana said...

Salam.

Lana setuju! hahhaha. Tiba2 je nak setuju,hik3.

Lana anak sulung..ada betulnya ciri2 kat atas tu.. :)

Hnahdy said...

betul 100% hana anak tengah.huhu

tirahzairi said...

anak ke yg lain2 xde ke? hihihihi

Cik Yaya said...

ala..btol sgt yg bongsu tu..hahaha
alamak..terlepas sudaaa..;p

P.A. said...

akak ada ketiga....tp akak lbh suka tanamkan keyakinan dlm diri...sbb tu akak usaha gak beli rumah...bkn utk jauhkan diri dr fmly tp utk hdp berdikari...xnk lama2 sshkan mak ayah...walaupun mmg akak rpt dengan mak ayah...hehehehe

bredmart said...

saya juga anak tengah, pelit sekali hahaha

miss roses said...

anak bongsu, manja,, sgt2 betul.. tapi saya anak sulung,, hehe

ANNA MARIANA said...

Acik Riotaro - hehehhe, 2 tandanya diaorang sayangkan acik.. ^__^

ANNA MARIANA said...

Crack - yang benar mungkin kebetulan je kot..hihihii

ANNA MARIANA said...

Ratu Hatiku - mungkin jugak... sama2... tq juga sudi follow saya.. salam kenal ^__^

ANNA MARIANA said...

zookdee - anna setuju.. kalo keluarga berpecah belah, rugi rasanya kan..

ANNA MARIANA said...

s h a - untuk kebaikan x pe kot.. hehhehehe

ANNA MARIANA said...

Misz Fazie - ala, cian die.. xpe, 2 mengajar erti berdikari...

ANNA MARIANA said...

Fatin Nabila - mungkin ^__^

ANNA MARIANA said...

Mat Jo - heheheh, perangai pelik pon satu keistimewaan gak rasanya.. ^o^

ANNA MARIANA said...

Tinta Lana - heheheheh... x pe, setujukan jew.. =)

ANNA MARIANA said...

Hnahdy - hehehhe, anna pon setuju gak.. =)

ANNA MARIANA said...

tirahzairi - kalo yang 2 kena tunggu post yang akan datang... hikhikhik

ANNA MARIANA said...

Cik Yaya - heheheheh, jangan la... anna pon anak bongsu gak....hihihihi

ANNA MARIANA said...

P.A. - perangai berdikari kan bagus.. x perlu harapkan orang lain untuk kita dapatkan sesuatu... anna sokong apa yang akak buat 2.. =)

ANNA MARIANA said...

bredmart - hehehhehe, ape yang pelit ? =)

ANNA MARIANA said...

miss roses - anna anak bongsu tapi x manja pon.. huhuhuhuh

Miss Zahirah said...

anak ke3!
hihihi..
tp cam x betol jer.. hahaha

ANNA MARIANA said...

Miss Zahirah - hehehehh, kalo betul akak caya je..tapi kalo x btul abaikan je..hahahhaha...

Post a Comment

annamariana1989@yahoo.com

MY POPULAR POST