RSS
Container Icon

SUNNAH NABI SELEPAS MAJLIS AKAD NIKAH

Photo: SUNNAH NABI SETELAH MAJLIS AKAD NIKAH

Tidak ramai orang mengamalkan sunnah ini. Bacalah doa ini sambil menyentuh atau meletakkan tanganmu diubun-ubun isterimu selepas akad nikah, ini disunnahkan sebagaimana yang tersebut dalam hadith:

“Apabila salah seorang dari kamu bernikah dengan seorang wanita, hendaklah dia memegang bahagian depan kepalanya (isteri) sambil menyebut nama Allah dan mendoakan keberkatan baginya dan hendaklah mengucapkan: 

‘Ya Allah, aku memohon kepada-Mu dari kebaikannya dan kebaikan apa yang Engkau tetapkan kepadanya, dan aku berlindung kepada-Mu dari kejahatannya dan kejahatan yang Engkau tetapkan padanya. Ya Allah berkatilah isteriku ini atasku dan lindungi dirinya dari segala keburukan perbuatan orang-orang yang dengki dan perbuatan tukang sihir apabila dia telah melakukan sihir dan perbuatan orang-orang yang suka melakukan tipu daya.’ “ (Riwayat Abu Daud).

#jangan amalkan cium diubun2 isteri selepas majlis akad nikah kerana seperti acara agama lain
-ALS
GAMBAR HIASAN
Tidak ramai orang mengamalkan sunnah ini. 
Bacalah doa ini sambil menyentuh atau meletakkan tanganmu
diubun-ubun isterimu selepas akad nikah, ini disunnahkan sebagaimana 
yang tersebut dalam hadith:

“Apabila salah seorang dari kamu bernikah dengan seorang wanita, 
hendaklah dia memegang bahagian depan kepalanya (isteri) sambil 
menyebut nama Allah dan mendoakan keberkatan baginya dan 
hendaklah mengucapkan:


‘Ya Allah, 

aku memohon kepada-Mu dari kebaikannya dan kebaikan apa 
yang Engkau tetapkan kepadanya, 
dan aku berlindung kepada-Mu dari kejahatannya 
dan kejahatan yang Engkau 
tetapkan padanya. Ya Allah berkatilah isteriku ini 
atasku dan lindungi dirinya 
dari segala keburukan perbuatan orang-orang 
yang dengki dan perbuatan tukang sihir apabila dia telah
 melakukan sihir dan perbuatan orang-orang yang suka 
melakukan tipu daya.’ “ (Riwayat Abu Daud).


#jangan amalkan cium diubun2 isteri selepas 
majlis akad nikah kerana seperti acara agama lain#

P/S- SESIAPA YANG BERNIKAH PADA HARI NI , 
ANNA UCAPKAN TAHNIAH DAN MOGA2 MENDAPAT REDHA 
DARI ILAHAI DAN PADA KAUM ADAM 
SELAMAT MENJALANKAN TANGGUNGJAWAB ANDA..

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

26 comments:

BUNDA a.k.a KN said...

memang begitulah yang sepatutnya...tapi mungkin yang ramai tak tau atau terlepas pandang...yang banyak dorang buat mengucup dahi isteri, dulu2 tak der pun orang buat camtu..

BUNDA a.k.a KN said...

ehm..ehm..nak tanya Anna bile nak bernikah..dah bertunang dah kan? saja nak tanya..menyibuk..

nurul ezzatie zulkarnain said...

Nice sharing ;)

Sabella Mohamad said...

sekarang , hampir semua pasangan kucup dahi isteri kan . sunnah nabi , dilupakan . sama ada mereka lupa / tak tahu , wallahualam .

eh , akak bila nak langsung nya ? hihi

Azuria Abdullah said...

bagus doa nie...

Hatimi Tahirruddin said...

perkongsian yg menarik...patut masyarakat kita ikut cara yg ni...lebih sopan....

puteri kasih said...

moga ramai yang akan mengamalkannya :)

hana hadi said...

baru tahu.. tapi kabanyakan cium ubun2? eh ubun2 ke dahi ek yang di cium..huhu

TiranaAduka said...

salam
Jgn lupa undang tirana aduka dan bunda kn tau.hehehe.

latifah zainal said...

kebanyakkan tengok org sekarang cium dahi..jrg yg letak tangan dkat ubung2 isteri...

Cik Yaya said...

salam =)

betul tu cik anna..xrmai yg tahu..lepas ni kene selalu ingtkan bakal suami spya buat mcm tu nti..heeee.. =D

Amanina Sofea said...

salam... info yg menarik.
tak kawen lg pun kena amek tahu :)

ANNA MARIANA said...

BUNDA a.k.a KN - betul 2 bunda :)

ANNA MARIANA said...

BUNDA a.k.a KN - hihihi, lambat lagi bunda.. nak habiskan study dulu :)

ANNA MARIANA said...

nurul ezzatie zulkarnain - ^_^

ANNA MARIANA said...

Sabella Mohamad - ^_^

ANNA MARIANA said...

Azuria Abdullah - ^_^

ANNA MARIANA said...

Hatimi Tahirruddin - betul 2.. :)

ANNA MARIANA said...

puteri kasih - aminn.. :)

ANNA MARIANA said...

hana hadi - 2 2 skali la kot.. :)

ANNA MARIANA said...

TiranaAduka - wsalam..insyaallah... doakan moga semuanya dipermudahkan k.. :)

ANNA MARIANA said...

latifah zainal - kalo ada pon golongan ustaz je kot..

ANNA MARIANA said...

Cik Yaya - wsalam.. betul 2 cik yaya.. :)

ANNA MARIANA said...

Amanina Sofea - wsalam.. :)

TiranaAduka said...

insya-allah amin amin amin
Jgn lupa tau.hehehe

ANNA MARIANA said...

TiranaAduka - insyaallah :)

Post a Comment

annamariana1989@yahoo.com

MY POPULAR POST