RSS
Container Icon

10 SEBAB JEPUN MENCAPAI KEJAYAAN



1. Di Jepun di ajar pada awal sekolah rendah sehingga darjah enam dengan
 satu matapelajaran yang dinamakann “Jalan kearah Akhlak” 
dimana pelajar mempelajari akhlak/etika dan cara berdepan dengan orang.

2. Tidak ada kegagalan/failure pada awal 
sekolah rendah sehingga ke 

peringkat tiga pertengahan, kerana objektifnya
 ialah mendidik dan menanamkan 
konsep dan 
pembentukan pribadi/watak, bukan sahaja
pendidikan dan indoktrinasi(dictation).


3. Jepun walaupun salah satu Negara terkaya didunia, 
mereka tidak mempunyai 
orang gaji (servants), ibu dan bapa bertanggungjawab di rumah dan 
keatas anak-anak mereka.

4. Kanak-kanak Jepun membersihkan sekolah 
mereka setiap hari selama 
20min bersama-sama guru mereka. 
Faktor ini membawa kearah kemunculan
 generasi Jepun yang sederhana dan minat kearah kebersihan.

5. Kanak-kanak disekolah akan membawa berus gigi yang telah 
di “disinfected”/sterilkan, dan mereka membersihkan gigi mereka disekolah 
setiap kali lepas makan bagi mengekalkan 
kesihatan pada usia yang muda.

6. Pengetua sekolah akan memakan makanan pelajarnya selama
 setengah jam bagi memastikan keselamatan mereka, kerana 
pengetua menganggap pelajar adalah masa depan Jepun 
yang perlu diberi perlindungan.

7. Pekerja pembersihan di Jepun digelar sebagai 
“Jurutera Kesihatan”
 yang gajinya sebanyak 5000 hingga 8000 USD sebulan,
 tertakluk kepada ujian bertulis dan lisan.

8. Di larangan mengunakan handphone didalam tren/keretapi, restoran 
dan tempat-tempat yang tertutup, dan dinamakan status
 ‘silent’ di handphone sebagai “akhlak/etika”

9. Jika anda pergi ke restauran buffet di Jepun, anda akan dapati 
bahawa setiap orang akan mengambil makanan dengan kadar
 yang di perlukan sahaja, dan tidak akan meninggalkan 
apa-apa makanan diatas pingan.

10. Kadar kelambatan keretapi/tren adalah sebanyak 7 saat 
sahaja dalam satu tahun, ini kerana mereka adalah orang yang 
tahu akan nilai masa, dan gemar 
kepada ketepatan saat dan minit.

Kredit Kpd Hj Khairol Amin Mohd Salleh yg menterjemah 
catatan ini, Jazahullahu Khaira:

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

14 comments:

aTieYusof Family said...

fuyooo..menarik info ttg org Jepun ni:)

♥ Mrs. Secretary ♥ said...

Ptt la depa maju kan..kta pn sepatutnya ikut contoh mcm depa jugak.:p

wantie said...

hehehe.. kalau sape yang kerja ngan kilang jepun dah sedia maklum kot perangai dorang.

Anonymous said...

I need tο to thanκ you for this exсellent
read!! I definitelу lοveԁ every little bit
of it. I hаѵе you bookmаrκеd to looκ at neω things you poѕt…

Revіeω my site; remedios para la impotencia

pha is said...

wow.. patutla diorang hebat....

Lynn Munir said...

Banyak yang kita kena belajar dari orang Jepun ni.

Hatimi Tahirruddin said...

org jepun biasa la dari segi disiplin dan menghormati org mmg no.1...

Anonymous said...

Hey I am so excitеd I found your wеb site, І геаlly found yοu by acсident, while I was browsing on Aol
fог something еlse, Anywayѕ
I am herе now anԁ would just lіke to ѕay thanks a lοt
fοг a marνelοus post and а аll round interestіng blog (I alѕo lovе the theme/deѕign), Ӏ don't have time to look over it all at the minute but I have saved it and also included your RSS feeds, so when I have time I will be back to read a lot more, Please do keep up the great work.

My web site; remedios para la impotencia

hana hadi said...

kejayaan bermula dari akhlak..
bagus dah dididik macam tu
melentur buluh biar dari rebungnya:)

s h a said...

Seriously so inspiring.Kalau kte terapkan budaya yg baik mcm ni insyaAllah boleh berjaya jgkkan.Menarik sgt fakta ni anna.Banyak yg sis br taw. :)

Cik Yaya said...

salam..
tu la..mmg tau pon Jpun ni sbuah ngra yg bdisiplin..ptt contoh sikap mereka..

Mohd Fauzli said...

Teringin sangat nak menimba pengalaman di Negara Matahari Terbit tu.. InsyaALlah ada peluang ke sana....

BUNDA a.k.a KN said...

memang nampak sgt yg org2 jepun ni jenis yg menghormati org dan berdisiplin dan pembersih..

baby comel said...

disiplin, teras utama kejayaan.. patut kita contohi ni.

Post a Comment

annamariana1989@yahoo.com

MY POPULAR POST