RSS
Container Icon

TIDUR MENIARAP ADALAH DILARANG


Tidur sememangnya sangat diperlukan oleh manusia untuk merehatkan 
diri setelah penat bekerja seharian. Tanpa rehat atau tidur yang cukup, 
badan kita akan letih dan tidak bermaya. Oleh itu, tidur amat penting 
dalam kehidupan seharian. Posisi atau cara tidur juga penting 
untuk merehatkan badan dengan betul.

Antara posisi – posisi tidur yang biasa ialah seperti tidur 
secara mengiring, terlentang, meniarap dan sebagainya.. 
Tapi tahukah anda tidur secara meniarap ini adalah 
dilarang oleh Nabi Muhammad Saw?
Dari Abu Dzar ra., beliau mengatakan,
“Suatu hari Nabi saw. sedang berjalan melewatiku ketika itu 
aku tidur secara meniarap atau tengkurap. Maka baginda 
membangunkanku menggunakan kakinya dan berkata
, “Hai Junaidib (panggilan Abu Dzar), sesungguhnya cara berbaring 
seperti ini adalah cara berbaring penghuni neraka.” 
(HR. Ibnu Majah)
Dari Abu Hurairah ra., beliau berkata; Rasulullah saw. 
pernah melihat ada seseorang yang berbaring di atas 
perutnya (meniarap/tengkurap), maka baginda 
berkata, “Sesungguhnya cara berbaring seperti ini dibenci oleh Allah.” 
(HR. Tirmidzi)


sumber-pen patah

Wallahu a’lam

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

36 comments:

Acik Riotaro said...

nice sharing sis..
kdg2 x leh nk tido..
tp bila meniarap lena plak..
now dh taw la..mksih sis..

syiela said...

setuju... pernah baca artikel ni...


** akak tak boleh tidur meniarap... semput dada rasanya

Ayie Abas said...

assalamualaikum..anna :)

ayie memang seboleh mungkin elak tidur dgn cara meniarap..kerana sebab2 itu laa..

bredmart said...

kalau boleh tahu, jadi cara tidur yang benar posisinya bagaimana ya???

Rizal Uye said...

mksh lah karna sudah sudi berbagi informasi ini

aTieYusof Family said...

TQ atas perkongsian sis..
kena tidur dgn posisi yg betul lepas ni:)

Tinta Lana said...

Salam.

Tidur meniarap juga tidak digalakkan, menghalang sistem pernafasan berfungsi dgn baik.

Baring meniarap lana buat, kdg2, lgi2 pas dah penat duduk menghadap laptop.baring meniarap keja, fuh,lega.

Hatimi Tahirruddin said...

kalau lelaki mmg bahaya tidur meniarap ni...

latifah zainal said...

akak x suka tidur meniarap..sakit bdn rasanya

ANISRAHIM said...

aah...apa cara betul utk tidor?

wantie said...

layan...

Nick Nashram said...

kadang2 tido x sedar posisi camne..huhu

pha is said...

pha is x bleh tidor meniarap. nanti susah nk bernafas.. hehehe

puteri kasih said...

ha ah memang tak elok tidur meniarap

Amanina Mads said...

nice info..tak pernah lg tidur meniarap..

Miss Zahirah said...

nsib baik akak x suka tido meniarap.. rsa sesak je dada..

hana hadi said...

erk, ada ek org tido meniarap. mcm xselesa ja

Cik Yaya said...

memng xelok..pernah bca jgk..
thanks share cik anna..peringatan..kadang selalu jg lupa.. =)

ANNA MARIANA said...

Acik Riotaro - sesame dear :)

ANNA MARIANA said...

syiela - sama la ngan anna..

ANNA MARIANA said...

Ayie Abas - wsalam.. sama la ngan anna..

ANNA MARIANA said...

bredmart - menggiring tangan kiri di bawah saja..

ANNA MARIANA said...

Rizal Uye- sama2 sob :)

ANNA MARIANA said...

aTieYusof Family - sesame dear :)

ANNA MARIANA said...

Tinta Lana - anna x boleh mniarap.. rasa mcm nak semput ja..

ANNA MARIANA said...

Hatimi Tahirruddin - betul3..

ANNA MARIANA said...

latifah zainal - sama la ngan anna..

ANNA MARIANA said...

ANISRAHIM - tidur ikut sunnah nadi :)
boleh rujuk sini
http://akuislam.com/blog/fakta-menarik/tidur-cara-nabi/

ANNA MARIANA said...

wantie - layan apa sis? hihihi

ANNA MARIANA said...

Nick Nashram - hihihihi

ANNA MARIANA said...

pha is - kita serupa3..

ANNA MARIANA said...

puteri kasih - :)

ANNA MARIANA said...

Amanina Mads - thanks dear :)

ANNA MARIANA said...

Miss Zahirah - hihihihi betul 2 sis..

ANNA MARIANA said...

hana hadi- sesetengah yang suka je boleh..

ANNA MARIANA said...

Cik Yaya - welcome dear :)

Post a Comment

annamariana1989@yahoo.com

MY POPULAR POST