RSS
Container Icon

PEMAKANAN TIDAK SIHAT YANG SELALU DI AMBIL

Pernah tak kita terfikir makanan yang selama ni kita makan, ada 
keburukannya, tambah tambah lagi seorang pelajar. Yang duduk di asrama 
memang tak ada kesempatan nak masak  harap kan makanan dekat kafe atau dewan selera je. 
Kalau duit pinjaman atau duit belanja yang mak ayah bagi  tak mencukupi
 terpaksa ikat perut. Jalan terbaik untuk berjimat ialah makanan segera
 yang memang mudah di masak dan yang paling penting murah.
Mee Segera
Tahu tak kenapa mee segera boleh tahan lama dalam keadaan
 keras dan akan menjadi lembut apabila direndam dengan air panas?
 Ini disebabkan oleh kandungan wax(lilin) dalam mee tersebut yang 
membolehkannya tahan lama. Katakanlah, hari ini anda makan mee segera ,
 dan esoknya korang terasa nak makan mee segera lagi, jangan makan ok.
 Pastikan anda makan 3 hari berikutnya kerana wax mengambil masa selama 
3 hari untuk dihadam. Bayangkanlah kalau anda makan mee segera setiap 
hari, berapa banyak kandungan wax yang terkumpul dalam perut anda. 
Dan ini sebenarnya boleh menyebabkan
 kanser yang boleh membawa maut.
Sardin
Pemerhatian pertama atau kes pertama yang digunakan sebagai bahan
 bukti betapa buruknya amalan makan sardin ialah  ketumbuhan fibroid 
di dalam rahim. Fibroid sebenarnya adalah sejenis kanser benign  
yang tidak merebak ke bahagian lain tubuh. Sebenarnya berdasarkan 
pemerhatian- pemerhatian lalu ini boleh dirumuskan seolah-olah di dalam 
tin ikan sardin terdapat sejenis bahan kimia yang bersifat karsinogen
 (bahan kimia penyebab kanser). Apabila kerap dan sudah cukup 
tempuhnya, ia akan menyebabkan tumor atau kanser sama ada benign atau malignan.
Minuman 3 in 1
Persatuan Pengguna Pulau Pinang(CAP) mendakwa seorang yang minum 
sebanyak 20 gelas 3 in 1 dalam masa sebulan berpotensi untuk
 menghidap lebih dari 60 jenis penyakit kronik. 
Berdasarkan kajian yang telah dibuat sejak 10 tahun lalu ke atas satu
 pek minuman coklat 3 in 1 seberat 28 gram,terdapat 55.6 %  kandungan 
gula di dalamnya yang bersamaan 3 sudu teh manakala kopi (20 gram) 
ialah sebanyak 51.5 % kandungan gula bersamaan dengan dua sudu teh gula. 
Besar kemungkinan kadar kandungan gula yang dimasukkan dalam 
pek itu kini ditambah sebanyak dua kali ganda selain krimmer.
Panadol
Panadol adalah ubat yang bertoksik kepada tubuh manusia. Ia akan 
merosakkan organ hati dan Panadol akan tinggal di dalam tubuh
 manusia selama sekurang-kurangnya 5 tahun.Panadol ni 
sebenarnya adalah sejenis “painkiller”, 
semakin banyak kita consumed, semakin lama semakin kurang kesannya 
pada badan kita. Bererti kita perlukan dos yang lebih lagi
 bila ia kurang berkesan Untuk wanita, 
mereka akan melalui pengalaman melahirkan zuriat. 
Bayangkan mereka yang 
terpaksa melahirkan anak secara bedah, ubat
 tahan sakit yang diberi mestilah tinggi dosnya. 
Tapi kalau terlalu banyak mengambil Panadol atau Paracetamol sepanjang hidup 
dos ubat tahan sakit yang diberi tadi akan memberikan kesan sifar terhadap
 kesakitan yang kita alami dan kita perlukan ubat yang
 lebih kuat lagi untuk mengurangkan rasa sakit.
Seboleh bolehnya elakkan la 4jenis makanan kat atas.
 Cari makanan alternatif lain macam roti, biskut, dan lain lain yang 
bukan makanan segera. Sayangi diri kita, kalau dah sakit nanti lagi banyak 
duit yang kita kena keluarkan.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

15 comments:

aTieYusof Family said...

TQ sharing this sis..
kena lebih menjaga pemakanan lepas ni..:)

wantie said...

memang setuju. mee segera tu, mesti ada stok kat rumah.

sardin tu selalu wat sandwice.

minuman 3 in 1. akak tak boleh minum sangat. rasanya berat badan meningkat la bila selalu minum. ntah le mungkin badan akak je kot.

Panadol- akak memang tak boleh ambik panadol. kalau ambik panadol jugak ketika demam. mula le nak jadi tonsel.

Kesuma Angsana said...

tq very gd sharing ni dear!

BUNDA a.k.a KN said...

kebanyakkan dari kita terlepas pandang hal2 macam ni...walau pun kita dah tahu...tapi olih sebab terpengaruh dengan iklan2 maka kita abaikan tentang kemudaratannya...

Rizal Uye said...

gmbar ny lucu,,hihi nice post sob

Amanina Mads said...

perkongsian yg berguna..dulu masa jd student selalu la makan meggi. skrg xlagi.

selamat berbuka anna :)

E'in said...

no 1 ngan 2 tu ein suke mkn... huhu

PakMail said...

AnnaMariana,

Terima kasih kerana singgah blog saya...

Cik Yaya said...

salam cik anna =)

almk..biase mkn la plak..kcuali pnadol tu..heee
tp ALHMDLH..bukn slalu mkn..ngee ;p

Noor Mala Shahar said...

pilihlah makanan yang sihat

http://www.noormalashahar.com.my

hainom OKje said...

Terima kasih kerana berkongsi entri ni AM...Banyak yg kita tak tahukan kadang tu AM!

dilaella Ella said...

nice sharing :) mee segera susah nak tinggalkan..sebab senang nak masak.lepas ni kena kurangkan :)

Tinta Lana said...

Salam.

Anna..lana.. peminum tegar 3 in 1..

(T___T) huhuhu.. tapi dah mula belajar kurgkan. Sebab makcik pun tegur jgn minum selalu.

Entah, habit masa student kot, terbawak2.

S.K.A said...

sy suka minum 3 in 1 n mee segera :( acane pulak 2 eh..hu3

Hatimi Tahirruddin said...

hehe kalau ikut kata pengeluar makanan2 berkenaan, mereka mendakwa produk mereka tidak mengandungi bahan kimia yg merbahaya...tapi apa2 pun seeloknya makan la makanan fresh yang takde bahan pengawet....

PS; panadol pon termasuk dalam makanan ke? bukan ubat ke tu?

Post a Comment

annamariana1989@yahoo.com

MY POPULAR POST