RSS
Container Icon

WAJIB BACA




INI BUKAN LAWAK YER, SELINGAN JAP, INFO PENTING UTK DIKONGSI... =)


MOHON SEBARKAN!!

PENTING DAN HARUS DIBACA!

Pada Hari Minggu yang lalu Satu Keluarga bersiar² dengan membawa beberapa minuman tin. 
Pada hari Isnin, dua anggota keluarga dimasukkan ke hospital dan ditempatkan di 'Bilik Intensive Care Unit.'

Dia meninggal pada hari Rabu. Hasil autopsi menyimpulkan ia terkena Leptospirosis. Virus ini terlekat pada tin minuman yang diminumnya, tanpa menggunakan gelas/cawan. Hasil test menunjukkan tin tersebut telah terkena (dijangkiti) urin tikus yang sudah mengering yg mengandung leptospira.

kita dinasihatkan agar membilas secara rata bahagian atas semua tin minuman sebelum meminumnya. Kebiasaanya tin² minuman ini disimpan dalam gudang dan terus dihantarkan ke kedai² runcit, tanpa dibersihkan.

Sebuah penelitian menunjukkan bahawa bahagian atas semua minuman tin lebih tercemar jika dibandingkan dengan tandas awam (penuh kuman dan bakteria.)

Jadi, bersihkan tin minuman terlebih dahulu dengan air sebelum memasukkannya ke mulut untuk menghindari segala jenis kecelakaan.
  

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

44 comments:

4feet8 said...

salu guna straw minum air tin. tapi dah lama tak minum air tin..hehe

deqjamucuxx said...

dah berkurun lamanya tak minum air tin.. hihi :)

tq 4 info

missSenget said...

a'ah..tetiba lama dah rs x minum air tin..

ada kakak ipar sorang tu, dia mmg betul2 jaga..
utk tin sardin pn, betul2 dia basuh sebelum bukak..

Miss Zahirah said...

uu.. bhaya ni.. nsib baik dh lma x minum air tin..

kitatauke said...

dulu main teguk je..skg ni..selalu pakai straw...

Nick Nashram said...

baik order teh ais kat restoren lagi sedap :)

Acik Riotaro said...

bahaya neh.. dh lame tak minum air tin..
mksh..nice sharing..

Hnahdy said...

kuman tu ada kat tin tu ek. bahaya kalau minum mcm tu ja. pakai straw ke letak dalam cawan ke boleh elak benda ni. tapi benda x dijangka kan. kalau dah nak jadi jadi juga.. tahziah

QasehnyaRania said...

tenq info..
ciksu kopi pes, yer ;D

anda ditag..semoga perkenalan kita lebih bermakna..
in shaa ALLAH

http://lobaksusue.blogspot.com/2012/12/25-random-facts-about-me.html

dEdEQ dE wIshEs said...

INFO YG MENARIK AKAK .. PENTING :)

mama aryan said...

info yg bagus ni anna..tq ye

✿A I N A A✿ said...

ena selalu basuk sebelum minum, x pun guna cawan sejak kes kencing tikus berleluasa dlu.. ya Allah takut!

Misz Fazie said...

sejak cerita ni disebarkan selalu minum air tin gun a straw. kalau takde straw memang basuh tin tu dulu sebelom minum.

syiela said...

selalu elakkan minum air tin... huhuhu punya la risau.. kalau beli saya saya siap basuh ngan sabun dulu keringkan baru kasi anak2 minum :)

bredmart said...

terimakasih, ana sudah ingatin kami...

Cik Yaya said...

thanks share info cik anna.. =)
yg penting kurngkan makan or minum yg dlm tin..huhu

faie mohamad said...

takutnya.. nasib baik saya jrg mnum air dlm tin.. but still kne jaga2 jugak2.. huhu

adyna said...

kat mana2 pun kena berhati2 kan tikus nie benda bahaya..

mselim3 said...

terima kasih sharing k...

mselim3

ANNA MARIANA said...

4feet8 - bagus.. hihihihi

ANNA MARIANA said...

deqjamucuxx - welcome dear... =)

ANNA MARIANA said...

missSenget - wah, bagus la kalo cam 2 sebab dia pentingkan kebersihan.. =)

ANNA MARIANA said...

Miss Zahirah - jangan lupa ingatkan orang2 tersayang ok... =)

ANNA MARIANA said...

kitatauke - ha, gud2.. =)

ANNA MARIANA said...

Nick Nashram - wah, febret anna tuh teh ais.. =)

ANNA MARIANA said...

Acik Riotaro - ha, tahu xpe.. jgan lupa ingatkan orang2 tersayang k.. =)

ANNA MARIANA said...

Hnahdy - betul jugak.. benda nak jadi kita x dapat nak halang dah..

ANNA MARIANA said...

QasehnyaRania - tq akak sudi tag.. hehehhe... salam pekenalan dari anna.. =)

ANNA MARIANA said...

dEdEQ dE wIshEs - tq dear.. =)

ANNA MARIANA said...

mama aryan - tq akak.. hihi

ANNA MARIANA said...

✿A I N A A✿ - bagus kalau begitu.. mencegah lebih baik dari merawat.. =)

ANNA MARIANA said...

Misz Fazie - lebih slamat kan pakai straw.. =)

ANNA MARIANA said...

syiela - wah, bagus ek basuh ngan sabun terus.. skrg tahap kebersihan sering di abaikan..

ANNA MARIANA said...

bredmart - sama2 sob... sharing is caring =)

ANNA MARIANA said...

Cik Yaya - sama2 yaya.. anna pon rasa bagitu.. air tin ni banyak gula..

ANNA MARIANA said...

faie mohamad - betul 2.. kadang2 kita terlupa @ dahaga terus minum...

ANNA MARIANA said...

adyna - 2 la.. kena serang la tikus lepas ni.. hihi

ANNA MARIANA said...

mselim3 - same2 =)

cweet pinky said...

dah pernah bace tapi tak praktikkan sampai sekarang

Rizal uye said...

aku untung jarang minum kaleng, makasih ya udah share

ANNA MARIANA said...

cweet pinky - hehehhe, nanti praktikkan k.. =)

ANNA MARIANA said...

Rizal uye - sama2.. =)

SITI MAHIRAH said...

thanks atas info~~~

♡ Risha Lieza ♡ said...

Ya Allah! Tak tahu punnn...baru tauuu...thanks share info nihh..kena berhati-hati lps ni.. :O

Post a Comment

annamariana1989@yahoo.com

MY POPULAR POST