RSS
Container Icon

APA YANG ANDA TAK TAHU TENTANG SEORANG AYAH


Mungkin ibu lebih kerap menelefon utk menanyakan keadaan kita setiap hari..
Tapi tahukah kita, 
sebenarnya ayahlah yang mengingatkan ibu untuk menelefon kita?

Semasa kecil, ibu lah yg lebih sering mendukung kita..
Tapi tahukah kita bahawa sebaik saja ayah 
pulang bekerja dengan wajah yang letih ayahlah selalu menanyakan apa yg kita lakukan seharian.

Saat kita sakit@demam, ayah sering membentak "sudah diberitahu! jangan minum ais!".
Tapi tahukah kamu bahawa ayah sangat risau.??

Ketika kita remaja, kita meminta izin untk keluar malam. 
Ayah dengan 
tegas berkata "tidak boleh!"..
Sedarkah kita bahawa ayah hanya ingin menjaga kita? 
Kerana bagi ayah, 
kita adalah sesuatu yang sangat berharga.

Saat kita sudah di percayai, ayah pun melonggarkan peraturannya. 
Maka kita telah melanggar kepercayaannya...
Maka ayah lah yang setia 
menunggu kita di ruang tamu dengan rasa sangat risau..

Setelah kita dewasa,ayah telah menghantar kita ke sekolah@kolej untuk belajar..
Di saat kita memerlukan ini-itu, untuk keperluan kuliah kita, ayah hanya mengerutkan 
dahi.tanpa menolak, beliau memenuhinya..Saat kamu berjaya..Ayah adalah orang pertama
 yang berdiri dan bertepuk tangan untukmu..Ayah akan tersenyum dengan bangga..


Sampai ketika jodoh kita telah datang dan meminta izin untuk mengambil kita dari ayah..
Ayah sangat berhati-hati mengizinkan nya..Dan akhirnya..Saat ayah melihat kita duduk 
di atas plamin bersama pasangan nya..ayah pun tersenyum bahagia..
Apa kita tahu,bahawa ayah sempat pergi ke belakang dan menangis?

Ayah menangis kerana ayah sangat bahagia..Dan dia pun berdoa 
"Ya Tuhan, tugasku telah selesai dgn baik..
Bahagiakan lah putra putri kecilku yg manis bersama pasangannya"..

Setelah itu ayah hanya akan menunggu kedatangan kita bersama cucu-cucunya 
yg sesekali dtg untuk menjenguk..
Dengan rambut yg memutih dan badan yang tak lagi kuat untuk menjaga kita..
  
KREDIT UNTUK FACEBOOK

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

20 comments:

Acik Riotaro said...

sob..sob..tersentuh..
acik syg abh acik...

LiLy @ MaMaQiStInA said...

sedihnye..rasa nak nangis..rindu & sayang sangat² kat ayah...

deqjamucuxx said...

oh mannn.. sedih ni !

Mohd Selim Zainal said...

x terbalas kita jasa orang tua , maupun ibu atau bapa..sedih baca .

mselim3

sabella mohamad said...

terharu baca . jasa mak ayah memang tak terbalas ;(

normi nieza said...

terigt mak n ayah..huhu

Rizal Uye said...

ayah buat ku hampir sama seperti ibu, teman ,sahabat, serta yang paling mengerti aku

hidupmati said...

Ya Allah.. Ampunkanlah dosa kami dan dosa kedua ibu bapa kami..dan kasihanilah mereka seperti mana mereka mengasihani kami sejak kami kecil .

ANNA MARIANA said...

Acik Riotaro - sis pon sayang abah sis jugak..

ANNA MARIANA said...

LiLy @ MaMaQiStInA - sabar2 k.. hihiih

ANNA MARIANA said...

deqjamucuxx - hehhehe, jangan sedih2 k..

ANNA MARIANA said...

Mohd Selim Zainal - betul 2.. harap semua yang di luar sana janganlah abaikan ibu bapa msg2..

ANNA MARIANA said...

sabella mohamad - betul.. hingga selamanya..

ANNA MARIANA said...

normi nieza - sabar2.. ^__^

ANNA MARIANA said...

Rizal Uye - benar sekali sob.. =)

ANNA MARIANA said...

hidupmati - aminnnn...

roha Hanapi said...

Sedih... betul

ANNA MARIANA said...

roha Hanapi- tahu xpe :(

Cik Yaya said...

hmm..itula ayh selalu pesan..sgla pesan dia ade sbbnye..dia lebh mkn grm dlu dari kita..kita ni kdg time remaja dgl bebenor..pyah nk dgr..
Alhmdlh la skrng xya org nshat dah..dri sdri tau ape yg boleh dan xboleh =)
xkesa ayh cmane pon..dia ttp ayh kita..syg ayh =>

ANNA MARIANA said...

Cik Yaya - betul bagai dikata.. ayah tatang kita seperti minyak yang penuh.. so, kita kena kenang dan ingatkan dia slalu..

Post a Comment

annamariana1989@yahoo.com

MY POPULAR POST