RSS
Container Icon

5 FAKTA YG PERLU KITA TAHU


5 FAKTA UNTUK ANDA PERCAYA ATAU TIDAK!!

1. Jika anda makan SATAY, jangan pula lupa timunnya, sebabnya memakan satay bersama karbon yang terhasil selepas pembakaran akan mendatangkan kesan karsinogen! Apa bendanya karsinogen tu? (Ianya ialah suatu keadaan yang menyebabkan barah). Timun pula adalah anti-karsinogen.

2. Jangan makan UDANG selepas mengambil PIL VITAMIN C ! Yang mana anda akan mati keracunan Arsenik dalam beberapa jam sahaja.

3. Barah akibat penggunaan bahan dalam SHAMPOO. Balik rumah dan pergi periksa. Tukarlah ke jenama lain sebelum terlambat, jika kandungan dalam shampoo anda mengandungi Sodium Laureth Sulfate atau ringkasnya SLS. Bahan ini akan menyebabkan barah dalam jangka masa yang panjang dan ini bukannya jenaka. Shampoo yang disahkan mengandungi bahan ini ialah; VO5, Palmolive, Paul Mitchell, L'Oreal, Hemp Shampoo terbaru keluaran body shop, Nature Force dan lain-lain lagi. Shampoo Clairol's Herbal Essence adalah satu-satunya yang mengandungi Sodium Laureth Sulfate secara tunggal. Meskipun pertanyaan telahpun dibuat terhadap syarikat ini dan jawapan dari mereka ialah, "Ya memang kami dah tahu masalah ini tetapi kami tidak boleh melakukan apa-apa kerana kami memerlukan bahan yang boleh mengeluarkan buih yang banyak". Dalam pada itu, Pasta Colgate & Dee Dee (untuk kanak-kanak) turut mengandungi bahan yang sama untuk penghasilan buih

4. Kepada penggemar makanan jenis MEE SEGERA (tak kiralah maggi, koayteow dsb), Pastikan berhenti makan dulu sekurang-kurangnya 3 hari selepas mengambil mee segera sebelum mengambil paket yang seterusnya. Maklumat yang dikongsi bersama dengan seorang doctor. Keluarga saya telah menghentikan pengambilan makanan ini setelah mendapat tahu berkenaan salutan wax ke atas makanan ini. Inilah yang menyebabkan mee segera tidak melekat antara satu sama lain apabila dimasak. Telah dinyatakan terdahulu melalui SEORANG AKTOR dari SBC (sekarang ni dikenali sebagai TCS). Beberapa tahun lalu, yang mana kariernya membuatkan beliau sangat sibuk untuk memasak, jalan mudah mengambil mee segera setiap hari. Kemudiannya beliau disahkan menghidap barah. Barahnya disebabkan wax dalam mee segera. Doktor juga memberitahu yang badan manusia memerlukan 2 hari untuk membersihkan wax dari sistem badan. Seorang lagi mangsa yang serupa ialah Pramugara dari SIA yang mana setelah berpindah dari rumah ibunya ke rumahnya sendiri, Dia tidak memasak tetapi kerap makan mee segera. Dia didapati menghidap barah dan mati selepas itu. Sekarang ini tindakan memakan mee segera bolehlah diistilahkan sebagai 'makan untuk mendapat barah'.

5. BAWANG GORENG SEGERA, Seorang kawan melawat ke sebuah perusahaan kecil membuat bawang goreng, dan melihat terdapat banyak straw minuman. Yang bewarna dan tidak bewarna diasingkan. Apa yang mengejutkan ialah straw yang tidak bewarna dicampur bersama gorengan bawang yang bertujuan apabila plastik straw tersebut dipanaskan, ianya melebur lantas menyaluti bawang tersebut. Sebab itulah kalau bawang goreng segera yang dibeli terdedah kepada udara tak akan lembik tapi kalau kita buat sendiri lembik dalam masa yang singkat sahaja.

Sebarkanlah maklumat ini kepada orang- orang yang anda sayangi dan pengguna yang masih belum disedarkan lagi.
  


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

37 comments:

Sya Chot .. said...

nice sharing betull..sya suka makan bawang goreng,family pun sama bila mak buat bubur,lps ni,nk suh emak jgn beli la..hehe

deqjamucuxx said...

omg ! omg ! betul ke ni.. btw dulu gila meggi. masa dok asrama laa...

Normi Nieza said...

Good sharing...

Seneorita Baharin said...

nice sharing dear..thank Q for dis info :)

Acik Riotaro said...

auchhh..
nice sharing sis..
thnx 4 this info..

Sop said...

nice info.. :)

shazrina said...

erkkk ..terime kasih ye bgtau saye ....

lizz said...

tq share ...ee takut la pulak nak makan mee segera....

kitatauke said...

sesekali pekena maggi xpe kot..jgn hari2..:)

Nick Nashram said...

feveret kot masa kat u dulu..hahah
maklom la ikat perut.
skng dah tak makan dah.

ShVea Reara said...

Wah, thanks sbb kongsi info ni. Kita cuma tahu pasal mi segera dan vitamin C tu jek. Yg lain tak tau. Thanks sgt2 ya :)

nn lylyn said...

bagus..info penting ni nk sampai kan kt seseorg =)

BUNDA a.k.a KN said...

info yang sangat berguna...tkasih anna..

aTieYusof Family said...

Nice sharing..
kena kurang kan pengambilan makanan segera..
makan secara sihat..:)

sangguru said...

informasi yang sangat bermanfaat sekali. salam kenal dipersinggahan senja

C.T.K said...

terima kasih di atas info..byk benda yg ct bru thu..huhu

nurulakmal said...

waaa...baru je lepas mkn megi kari...huhu cuci perut makan limau boleh kot..hehe

Tinta Lana said...

Salam.

Huwaaaa,betul ke fakta no dua tu! (-_-)

Maggi..memang sediamaklum tentang kelemahan makanan ni..tpi susah nak menolak..dari kecik dah makan megi,hehehe. Yg mampu buat skrg ni, kurgkn pengambilan..sebulan dalam dua kali je..

Hatimi Tahirruddin said...

info yg menarik....:)

ANNA MARIANA said...

C.T.K -lepas ni kena hati2 dah k kalo fakta ni betul...

ANNA MARIANA said...

deqjamucuxx - sebenarnya dah lama anna dengar tapi x pasti lak betul ke idak.. =)

ANNA MARIANA said...

Normi Nieza - thanks dear..

ANNA MARIANA said...

Seneorita Baharin - welcome dear... ^___^

ANNA MARIANA said...

Acik Riotaro - welcome dear.. ^__^

ANNA MARIANA said...

Sop - thanks ^__^

ANNA MARIANA said...

shazrina - sesama ^__^

ANNA MARIANA said...

lizz - boleh makan tapi kena toskan airnya dulu..

ANNA MARIANA said...

Nick Nashram - tapi ni la benda paling sedap kan.. hihhihih

ANNA MARIANA said...

ShVea Reara - sharing is caring.. hihihih.. welcome dear... =)

ANNA MARIANA said...

nn lylyn - betul 2..sebarkan... hihihih

ANNA MARIANA said...

BUNDA a.k.a KN - welcome bunda.. =)

ANNA MARIANA said...

aTieYusof Family - betul 2.. tapi yang x sihat ni la yang kita slalu suka makan... hihihihi

ANNA MARIANA said...

sangguru - thanks.. salam perkenalan yer.. =)

ANNA MARIANA said...

C.T.K - welcome dear... =)

ANNA MARIANA said...

nurulakmal - hahhahaha, boleh jew.. nak lg ok guna GLO limau atau SUNLIGHT.. hihihihihi

ANNA MARIANA said...

Tinta Lana - wsalam.... boleh jugak macam 2.. jangan makan hari2 dah la k..

ANNA MARIANA said...

Hatimi Tahirruddin - thanks dear.. =)

Post a Comment

annamariana1989@yahoo.com

MY POPULAR POST