RSS
Container Icon

BAHAYA MENAHAN BERSIN


Ada orang cuba menahan bersin dengan cara menutup hidung mereka, sehingga keinginan bersin menjadi hilang. Tetapi menahan bersin yang agak kerap akan menimbulkan masalah yang serius kepada diri anda.


Kepantasan bersin yang dimiliki manusia adalah 161 km/jam, jadi sekiranya seseorang itu menahan bersin maka tubuh badannya terpaksa menahan kelajuan tersebut secara tiba-tiba. Akibatnya ia mungkin mempengaruhi fungsi tubuh dan menyebabkan kuman-kuman yang sepatutnya keluar masuk kedalam rongga nafas kembali.

"Bersin merupakan perkara yang bagus kerana ianya akan membersihkan rongga anda. Sedangkan menahan bersin itu akan menyebabkan bahaya dan menimbulkan beberapa risiko", kata Dr. Micheal Roizen kepada Wellness Officer Clevelend Clinics, didalam Doctoroz.com.

Roizen menyatakan ada beberapa bahaya yang akan terjadi kepada seseorang yang menahan bersin antaranya :

1 - Menyebabkan patah tulang rawan hidung.
2- Pecah gendang telinga.
3- Gangguan pendengaran.
4- Veritgo.
5 - Keluar mata dari soketnya.

Jadi sesiapa yang hendak bersin tuh, sila bersin dengan rela hati,
 jangan ditahan-tahan. 
Nanti keluar lak bijik mata korang..


Kredit-Pen Patah 

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

38 comments:

babYpose said...

Salam, thanks for sharing, sy biasa tahan bersin sebb kesian kat org berdekatan, mmg terasa kat telinga. Alhamdulillahik , lain kali nak tutup dgn tangan then basuh je tangan.

ieda immi said...

TQ info dik ! ;)

Mohd Ridzwan Abdullah said...

Bersin itu nikmat...dan itu sebab kita kena sebut Alhamdulillah. Maka kita tak perlu tahan bersin, cuma jagalah adab2 ketika bersin supaya lbih menghormati org sekeliling. Hehe :)

puteri kasih said...

memang tak elok tahan bersin cuma jagalah adab ketika bersin dan jagalah kerbesihan..hehe

aTieYusof Family said...

Klu akak mmg akan bersin betul2..tak kuasa nak tahan2..hehe.. rupa nya klu tahan2 banyak keburukan nya...TQ ana share ni...:)

PES 2013 said...

banyaknyo oi, akibatnya klu kito nhan bersin tu!!!

Aku Penghibur said...

oooo baru tahu ..thanks sharing ...

Faizol Dee said...

huish.. bahaya sampai camtu...

hana hadi said...

bila difikir2 balik.. mmg betulkan. kalau ada majlis hana terpaksa tahan bersin.huhu

Hatimi Tahirruddin said...

alamak seramnya...bahaya ni...huhu

Cik Yaya said...

salam cik anna =)

info yg bgus..jgn lupa bca Alhmdulillah bila da bersin...ade hikmah tiap kali kita bersin..nikmat Allah.. ^_^

sabella mohamad said...

laaa baru bella tahu pasal ni . bella pun kerap jugak tahan bersin ni . haish . thanks sharing ye akak :D

nuyui a.k.a miss YUI said...

trima kasih share ya sis.

ANISRAHIM said...

Sy memang x pandai nak tahan :)

bredmart said...

wah bahaya banget yah, saya baru tahu itu

Nick Nashram said...

bersin tu satu nikmat :)

Ayie Abas said...

salam anna...bersin yg dianggap remeh dan x der apa2 pun rupa2nya besar manfaatnya kan? :)

anna...ayie dah update entry senarai peserta GA...anna tgok ya :)

ANNA MARIANA said...

babYpose - wsalam..idea yang baik.. mana2 g kena bawa sapu tangan dah sekarang.. :)

ANNA MARIANA said...

ieda immi - welcome sis :)

ANNA MARIANA said...

Mohd Ridzwan Abdullah - anna setuju 200%... jangan bersin terus tanpa tutup mulut..

ANNA MARIANA said...

puteri kasih - betul..betul..betul..

ANNA MARIANA said...

aTieYusof Family - hihihi, baru puas kan sis..welcome sis :)

ANNA MARIANA said...

PES 2013 - tahu xpe :)

ANNA MARIANA said...

Aku Penghibur - welcome :)

ANNA MARIANA said...

Faizol Dee - hati2 k..

ANNA MARIANA said...

hana hadi - 2 la yang jadi masalah.. xkan nak bersin dpan org ramai lak kan..hihih

ANNA MARIANA said...

Hatimi Tahirruddin - hihihih...

ANNA MARIANA said...

Cik Yaya - wsalam.. betul 2 cik yaya.. :)

ANNA MARIANA said...

sabella mohamad - lepas ni jangan tahan2 dah k.. welcome dear..

ANNA MARIANA said...

nuyui a.k.a miss YUI - welcome dear...

ANNA MARIANA said...

ANISRAHIM - hihihihi...

ANNA MARIANA said...

bredmart - benar sob :)

ANNA MARIANA said...

Nick Nashram - betul3..

ANNA MARIANA said...

Ayie Abas - wsalam... betul 2.. ok, anna singgah k..

Acik Riotaro said...

klu bersin tak ttup mata tu yg bleh terkeluar biji mata..
n 1 more klu bersin tu cover2 la ckit..
jgn maen lepas..
cilap lepas mkn penumbuk kut sebijik..
p bantai depan org..
x psai2 owg tu mandi hingus or pe2 jew la..
hahaha..
tak leh nk bayang..

ANNA MARIANA said...

Acik Riotaro - hahhhahaha, tahu xpe.. tutup je ngan sapu tangan atau tisu..

nita said...

owh.. ye ker.. bahaya jugak erk..
selalunya kalau depan orang memang selalunya akak tahan tapi kalo sorang2 memang lepaskan jer...

ANNA MARIANA said...

nita - hihihih, bila dah habis rasa lega kan..

Post a Comment

annamariana1989@yahoo.com

MY POPULAR POST