RSS
Container Icon

KEBURUKAN KOREK TELINGA

Biasa kita lihat ibu bapa menggunakan putik kapas untuk 
membersihkan tahi telinga anak-anak. 
Tetapi, sedarkah anda tindakan tersebut boleh mengakibatkan tahi 
telinga terbenam dan melecet. Selain itu, cebisan putik kapas akan
 tertinggal di dalam telinga atau kulit telinga akan terluka.


Agak sukar untuk kita mengelakkan diri 
daripada mengorek telinga. 
Ia sudah menjadi rutin dan mampu membuatkan 
kita khayal sekejap. 
Apa pun alasan, hentikan tabiat ini jika tak mahu gegendang 
telinga anda rosak kemudian hari.

Memang tahi telinga kotor dan menggelikan, 
pastinya kita kena ingat ia berfungsi sebagai pelindung. 
Lendir dan cecair yang ada dalamnya menyekat 
kemasukan serangga dan kotoran debu. 
Kerana itulah kita dilarang mengorek telinga kerana 
risau akan menyebabkan luka. 
Telinga yang sudah luka 
akan mudah dijangkiti bakteria dan kulat.

(Pstttt... 
Esok pagi Anna akan g interview Pembantu Kesatria, 
doakan Anna berjaya k..)

kredit - pen patah

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

50 comments:

Kesuma Angsana said...

abis tu nak bersihkan lombong telinga tu lagu mana hehehe

Nick Nashram said...

kalo x bersihkan telinga rasa macam kotor je..huhu

Aku Penghibur said...

ishh trauma korek telinga.. hehe ada peristiwa.. good yer untuk esok :)

Ayie Abas said...

salam anna :)

ayie mmg dah lama baca pasal nih..

tapi masih ramai lgi yg korek telinga kn?

puteri kasih said...

good luck untuk esok yer anna :)

ayusyuhara said...

wish u best of luck...

nuyui a.k.a miss YUI said...

selalu guna yg besi tu..huhuh

good luck ya..

Fiza Rahman said...

Kalau nak korek telinga, better pakai cotton bud yg kecik tu. Kalau pakai yg beso memang benda tu akan masuk kedalam. Boleh jer korek telinga, tapi jangan hari2.

Good luck ☺☺

fiza nss said...

tu la kan..bahaye tu mmgla..tp masih rmai lg yg korek telinga..sy sendri xselesa kalau xkorek..hehehe good luck ye...

hana hadi said...

hana pakai besi. hehe kalau kapas hana cuci2 telinga ja.guna minyak baby sikit

nurul said...

yeke...
huhu.. bahaya ni..
well gudluck interview..

bredmart said...

siggah di sore hari...

shida said...

paling malas seminggu skali korek gna cotton bud tu...kalo rjin 2 3 kali gak la sminggu..huuuu~~~
but ofkos kne hati2~~

latifah zainal said...

tak korek telinga lg bahaya kot.nanti org judge pengotor..hehe..ape yang penting?..hati2

nurulakmal said...

korek pakai jari boleh tak???? heee

ANNA MARIANA said...

Kesuma Angsana - hihihi... guna senduk boleh..

ANNA MARIANA said...

Nick Nashram - hihihihi

ANNA MARIANA said...

Aku Penghibur - cecite3.. thanks :)

ANNA MARIANA said...

Ayie Abas - wsalam... lumrah alam 2 ayie..hahhahhaa

ANNA MARIANA said...

puteri kasih - thanks dear :)

ANNA MARIANA said...

ayusyuhara - thanks dear :)

ANNA MARIANA said...

nuyui a.k.a miss YUI - yang 2 paling best kan.. thanks dear..

ANNA MARIANA said...

Fiza Rahman - nice sharing.. anna slalu smggu skali je..

ANNA MARIANA said...

fiza nss - hihihi, betul 2.. thanks dear :)

ANNA MARIANA said...

hana hadi - ha, lagi rasa bersih guna besi kan..

ANNA MARIANA said...

nurul - thanks dear..

ANNA MARIANA said...

bredmart - thanks sob :)

ANNA MARIANA said...

shida - betul3.. hihihi :)

ANNA MARIANA said...

latifah zainal - anna sokong :)

ANNA MARIANA said...

nurulakmal - hihih boleh aih..

BUNDA a.k.a KN said...

dalam 3 tahun lepas bunda pernah kene jangkitan telinga...mula2 tu gatal...asek korek2 , kesedapan...jadi leka dan selalu buat...lama2 jadi sakit bengkak dan luka didalam telinga...sakit sangat berdenyut2 dan ada lelehan cecair keluar, tak bolih tido...pergi klinik swasta dpt ubat titis, antibiotik dan ubat gatal,tak baik juga pegi klinik kjaan..doc ckp ada jangkitan kulat, doc rujuk ke hospital Ampang jumpa pakar ENT..doc cek detail takut pekak..dah teruk sangat gatalnya..sekarang ok lah sekiranya tabiat mengorek tu tak di biasakan lagi..

wantie said...

betul tu. akak pernah sangka yang putik kapas tu tertinggal kat dalam telinga. consult pakar. last tak de apa pun. hahaha

Acik Riotaro said...

sis..wish u gudluck..

Ratu Hatiku said...

Selalu hubby yg korek tlga ank2 tp buat pelan2 la...
All the best ya :D

Nastyna said...

Salam kenal, datang dari blog Wantie ;)
owh korek telinga, saya selalu bersihkan area luar2 tu jer, tak berani pun nak korek dalam2.

ANNA MARIANA said...

BUNDA a.k.a KN - hish... takutnya bunda.. mak anna pon macam bunda gak.. tapi skrg ok dah..

ANNA MARIANA said...

wantie - kalo tertinggal mesti payah nak kuarkan kan kak..

ANNA MARIANA said...

Acik Riotaro - thanks dear.. :)

ANNA MARIANA said...

Ratu Hatiku - wah...hihihi.. thanks dear...

ANNA MARIANA said...

Nastyna - salam kenal... anna slalu smggu skali je..hihhihihi

Hatimi Tahirruddin said...

hmmmm sy dulu mmg pernah kena taik telinga termasuk ke dalam...lama jugak la jadi org pekak...hihihi

Mieya Atiera said...

Tapi kalau tak korek telinga, nanti akan rasa tak selesa. macam mana ek?

Azuria Abdullah said...

mcm mane nk bersihkn klu mcmtu...

ANNA MARIANA said...

Hatimi Tahirruddin - hahhaa, susah jugak kan kalo x korek tlinga..

ANNA MARIANA said...

Mieya Atiera - korek je la telinga 2..hihhii

ANNA MARIANA said...

Azuria Abdullah - jangan terlalu kerap... :)

Iha Zaliza said...

Betul tu kak Anna.. dulu iha ni ketagih sangat korek telinga.. bagi la nasihat camne pun MESTI korek jugak.. mcm family iha, kitorang pakai hairclip yg org cina selalu guna tu untuk korek telinga.. bukan klip yg besar tu, tak muat kot hehe.. iha pun guna la hari2.. sampai satu masa, penyakit mcm iha ni kena jumpa pakar ENT (telinga, hidung, tekak), pakar tu ckp nak korek tak salah tapi jarakkan, sbb dalam telinga kita ada tulang yg halus.. takut selain dari taik telinga terbenam, tulang2 dalam telinga tu boleh patah.. sekian komen iha yg panjang, ngehngeh.. :D

sha (chirp chirp) said...

huhu. betul2. tapi kna bersihkan gak. jgn ganas sgt :P

ANNA MARIANA said...

Iha Zaliza - ishk3.. bahaya 2 dik.. lain kali jangan buat dah k.. kalo buat gak sis piat telinga.. hikhikhik

ANNA MARIANA said...

sha (chirp chirp)- ha, betul3... hihihih

Post a Comment

annamariana1989@yahoo.com

MY POPULAR POST