RSS
Container Icon

BAHAYA MEMBUNUH LIPAS


Bila anda melihat binatang lipas di rumah, 
jangan anda memukulnya sampai mati kera 
isi perut lipas sangat bahaya.


Dalam perut Lipas terdapat cacing 
halus/lembut yg akan hidup meskipun 
diluar dari tubuh lipas. Bila cacing ini sudah berada 
di luar dari tubuh lipas (perut) dia 
akan bergerak untuk mencari tempat baru.



Cacing ini bentuknya sangat pendek, halus dan lembut 
akan terlihat pada mata kasar bila jarak
 pandang sekitar 10-20cm.

Cara nak tengok lipas ni, letak isi perut lipas
 di atas kertas hitam atau cermin.. 
Nanti cacing perut lipas akan bergerak2.

Sangat berbahaya apabila cacing ini sampai menyentuh 
kulit tubuh kita (terutama kaki) karena dapat masuk melalui 
pori-pori kulit atau bila ada luka 
terbuka pada kulit luar. 
kredit : pen patah

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

32 comments:

bredmart said...

wih rupanya mengerikan yah, kalau sampai cacingnya masuk kulit kita, nanti kalau saya ketemu lipas, langsung saya buang saja....

BUNDA a.k.a KN said...

oo ye..baru tahu...nampak jer kecik tapi bahayanya nauzubillah...t ksih banyak anna share info yg sangat berguna ni ..

Cik Yaya said...

lipas??
eee yerk..mmg geli..selalu yaya sembur dgn ridsect je..ngeee =D

hainom OKje said...

Ye ke Ana.... kadang tu terburai jugak OKje kerjakan haha....

TiranaAduka said...

salam anna
Bru ta tau.dulu masa kecik rajin ta kerjakan.

aTieYusof Family said...

TQ sharing sis..
lepas ni kena lebih berhati2 bila membunuh lipas..

Kesuma Angsana said...

nice info, kena hati2lah lepas ni yer

michelle De hunny said...

benci lipas sesangat -_-'

Acik Riotaro said...

yarkkkk...
fobia dgn binatang neh

AiSyA LiEzA said...

nmpk je binatang ni terus lari..geli.. hhaha.. x smptnak bunuh dia.. kalau nak bunuh un guna ridsect je... xD thanks 4 da info :)

wan zati said...

akak saya mohon nk shre tau entry ni.

puteri kasih said...

selalunta puteri sembur dengan ridsect je.. :)

Hatimi Tahirruddin said...

huishhh ada ulat ke? tak pernah perasan pulak...biasa lepas pukul terus campak dalam tong sampah....hihi

TiranaAduka said...

1. Bukan ta punya yg cetak t-shirt.

2.nanti ta sampaikan pd cinta ta tu.tq anna.

waddah jannah said...

ika sellu bunuh lipas,, geli,,, uwekk

ANNA MARIANA said...

bredmart - rasanya jangan buang, kamu lari saja.. hihii

ANNA MARIANA said...

BUNDA a.k.a KN - welcome bunda :)

ANNA MARIANA said...

Cik Yaya - hahhahaa...

ANNA MARIANA said...

hainom OKje - janji puas hati kan.. hihihi

ANNA MARIANA said...

TiranaAduka - wsalam... anna pon dapat info ni dari fb :)

ANNA MARIANA said...

aTieYusof Family - welcome dear :)

ANNA MARIANA said...

Kesuma Angsana - betul3 .. :)

ANNA MARIANA said...

michelle De hunny - hahhahhaha...

ANNA MARIANA said...

Acik Riotaro - hahhahaaa....

ANNA MARIANA said...

AiSyA LiEzA - 2 dia.. hahhahaa... welcome dear :)

ANNA MARIANA said...

wan zati - dipersilakan kak :)

ANNA MARIANA said...

puteri kasih - hihihihi...

ANNA MARIANA said...

Hatimi Tahirruddin - hihiihi, lepas ni kena tengok dulu k.. :)

ANNA MARIANA said...

TiranaAduka - ^______^

ANNA MARIANA said...

waddah jannah - ok la 2 .. berani gak la bunuh lipas..

nida zin said...

alamak...bru tau ni...
gelinya.....

ANNA MARIANA said...

nida zin - hihihi

Post a Comment

annamariana1989@yahoo.com

MY POPULAR POST