RSS
Container Icon

KHASIAT KACANG BENDI

Bendi adalah sejenis sayur yang popular dikalangan masyarakat Melayu dan India. 
Ia mudah didapati dan sangat sedap dicampur kedalam 
hidangan kari dan goreng bercili.Tahukah anda bendi banyak khasiatnya? 
Antara khasiat bendi ialah:


1. Berupaya menstabilkan kandungan gula dalam darah.
2. Ia dapat mencuci hati.
3. Membantu melicinkan bahagian dalam usus besar.
4. Mengurangkan masalah sembelit terutama di kalangan warga tua.
5. Membantu pertumbuhan bakteria baik dalam saluran usus.
6. Sejenis sayuran yang amat baik untuk mereka yang murung, keletihan dan rasa tidak selesa.
7. Mengurangkan risiko mendapat radang paru-paru dan sakit kerongkong.
8. Membantu meneutralkan asid dalam badan kerana bendi bersifat alkali.
9. Membantu mengurangkan masalah penghadaman.
10. Membantu merawat ulser dan mengurangkan kekejangan pada bahagian sendi.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

36 comments:

aTieYusof Family said...

Bagus plak kacang bendi ni kan sis?..
kena makan lebih sikit lepas ni...:)

s h a said...

Wahh...banyaknye khasiat bendi.Pasni sis nak rajin makanla.Hikss..Ni salah satu sayur sis ske makan. :)

latifah zainal said...

sedapnya dpt makan bendi grg bercili..hehe..banyak juga khasiat bendi nie rupanya..

Kesuma Angsana said...

sayuy feveret KA ni specially bila time2 preggy !

Miss Zahirah said...

akak x makan bendi la.. hihihi

Tinta Lana said...

Salam.

Dirumah, ibunda saya lebih suka masukkan bendi dalam masakan berkari. Sedap, lagi2 buat ikn siakap masak kari, pastu buh bendi..makan ngan ikn masin or telur masin..perghhh,hehehe

bredmart said...

makan sayur biar kita cepat besar,ditambah bergizi hehehe

wisata outbound said...

nice day:)
saya adalah saya hari ini karena pilihan-pilihan
yang saya kemarin..


bagi-bagi motivasi yaa.. :)


http://wisataoutboundmalang.com/

puteri kasih said...

sedap bendi ni bila masak kari :)

Hatimi Tahirruddin said...

wah byk jugak tu khasiatnya tu....

Cik Yaya said...

salam =)

wahh bnyk kebaikan bendi rupenye..tp yaya xska mkn..xboleh msuk la..hehe ;p

hainom OKje said...

Bnayak lagi sayur tu kat dalam fridge tu Ana...

TiranaAduka said...

ta suka dan feberet masak tumis je.

iu-hazirah said...

saya suka bendi

iu-hazirah said...

zira follow

michelle De hunny said...

seriously i like bendi :)

AiSyA LiEzA said...

byknyer khsiat tapi saya xmkn sayur nih..huk3. >.<

pha is said...

dapat cuci hati..? so, sapa yg hati busuk tu, kalau mkn bendi, boleh jadi baik la.. hahahaha

ANNA MARIANA said...

aTieYusof Family - hahha, tahu xpe.. :)

ANNA MARIANA said...

s h a - samalah ngan anna.. hari2 masak pon xpa..

ANNA MARIANA said...

latifah zainal - wah, sedap 2 sis :)

ANNA MARIANA said...

Kesuma Angsana - ^__^

ANNA MARIANA said...

Miss Zahirah- ala, ruginya sis..

ANNA MARIANA said...

Tinta Lana - wsalam..
wah, sedap 2.. kalo anna maunya 2-3 pinggan anna makan nasi.. :)

ANNA MARIANA said...

bredmart - benar skali sob ^__^

ANNA MARIANA said...

wisata outbound - insyaallah :)

ANNA MARIANA said...

puteri kasih - tahu xpa :)

ANNA MARIANA said...

Hatimi Tahirruddin - ^___^

ANNA MARIANA said...

Cik Yaya - wsalam... ala, ruginya..

ANNA MARIANA said...

hainom OKje - hihihihihi

ANNA MARIANA said...

TiranaAduka - sedap jugak tumis je kan..

ANNA MARIANA said...

iu-hazirah - saya jugak :)

ANNA MARIANA said...

iu-hazirah - anna follow balik :)

ANNA MARIANA said...

michelle De hunny - me 2.. :)

ANNA MARIANA said...

AiSyA LiEzA - Rugi3 :)

ANNA MARIANA said...

pha is - hahahahahahahaha....

Post a Comment

annamariana1989@yahoo.com

MY POPULAR POST